Bab 3
Tekanan Emosi Dalam Kalangan Murid
1) Pengenalan;
· Seseorang guru perlu sentiasa saling menerima antara satu
sama lain dan menyediakan emosi pelajar.
· Ini penting supaya semua pelajar melibatkan diri dalam
setiap kegiatan keilmuan yang diadakan di sekolah.
· Emosi pelajar perlu dikekal atau dipertingkatkan dengan
pengajaran guru lebih bersifat pembimbing di sisi.
· Guru perlu memahami emosi pelajar kerana perbezaan tingkah
laku, sosial dan rohani dalam kalangan pelajar sememangnya.
2) Tanda-tanda Awal Gangguan Emosi
· aspek emosi yang
semakin sukar dilihat dalam kehidupan pelajar kini adalah seperti yang berikut;
Ø empati iaitu
memahami orang lain secara mendalam
Ø mengungkapkan
dan memahami perasaan
Ø mengendalikan
amarah
Ø kemandirian
iaitu berdiri dengan sendiri atau berdikari
Ø kemampuan
untuk menyesuaikan diri
Ø disukai oleh
orang lain
Ø kemampuan untuk memecahkan atau menghilangkan masalah
antara mereka yang berada di sekeliling
Ø semangat setiakawan
Ø keramahan
Ø sikap hormat-menghormati
·
Kebiasaannya
seseorang yang merasa emosinya terganggu adalah kerana
sebab seperti yang berikut;
· Kecemasan dan marah
· Sukar tunjukkan emosi tertentu
· Alami kesulitan
· Konflik
· 2 jenis;
· Positif
· negatif
3) Gangguan emosi boleh dikategorikan kepada 3 kumpulan iaitu;
i. gangguan emosi ringan
ii. gangguan
emosi sedarhana
iii. gangguan
emosi berat
4) Punca Gangguan Emosi;
· Persekitaran sekolah
· Gaya pengajaran guru
· Peristiwa dalam keluarga
· Pengaruh keluarga
· Pengaruh rakan sebaya
· Tindakan guru
5) Tanda-tanda
masalah emosi dan sosial dalam kalangan pelajar
adalah seperti yang berikut;
·
tidak hadir ke sekolah tanpa
sebarang sebab munasabah
·
selalu mengantuk atau tertidur di dalam kelas
·
sentiasa kelihatan letih
·
kerap sakit perut
·
mudah diserang penyakit
·
duduk dalam keadaan yang tidak
selesa
·
pencapaian akademik yang semakin
merosot
·
sering berasa cemas, takut dan benci
·
konsep kendiri yang lemah
·
bertindak tidak wajar disebabkan
tekanan perasaan
·
cepat marah
·
suka bergaduh
·
kerap berbohong
·
bertindak liar untuk menarik
perhatian
·
tindak balas kurang matang
·
berperawakan ganjil
·
membela diri secara tidak menentu
·
menunjukkan perasaan dengki
·
mengkritik secara keterlaluan
·
suka termenung atau berkhayal
6) Langkah-langkah Menangani Gangguan
Emosi
· Peranan ibu bapa
· Tindakan guru
· Gaya pengajaran
· Kepimpinan guru
· Kefahaman terhadap minat dan sikap pelajar
· Kerjasama
· Penerapan nilai
· Suasana ceria
· Penerangan jelas
7) Hak Asasi Kanak-kanak;
·
Menurut Hak Asasi Manusia, setiap warganegara
layak mendapat peluang pendidikan;
Ø semua kanak-kanak berhak
untuk belajar bersama-sama.
Ø kanak-kanak tidak
seharusnya diperkecil atau didiskriminasi
Ø orang dewasa yang kurang
upaya, menggambarkan diri mereka sendiri sebagai orang-orang yang terselamat di
sekolah khas, mendesak untuk mengakhirkan pengasingan.
Ø tiada sebab-sebab
perundangan untuk memisahkan kanak-kanak daripada pendidikan mereka.
8) Antara Hak Setiap Kanak-Kanak
adalah seperti yang berikut;
·
untuk dilahirkan, untuk mempunyai nama dan kewarganegaraan;
·
untuk mempunyai keluarga yang akan menjaga
dan menyayangi;
·
untuk tinggal di dalam komuniti dan
persekitaran yang aman dan damai;
·
untuk mempunyai makanan yang mencukupi dan tubuh
badan yang aktif dan sihat;
·
untuk mendapatkan pendidikan yang baik dan
membentuk potensi diri;
·
untuk diberi peluang untuk bermain dan beriadah;
·
untuk dilindungi daripada penderaan,
eksploitasi, kecuaian, keganasan dan bahaya;
·
untuk dipertahankan dan diberi bantuan oleh
kerajaan;
·
untuk berupaya mengekspresi pandangan sendiri.
9)
Konvensyen
Mengenai Hak Kanak-Kanak;
·
Perkara 2: tiada diskriminasi
·
Perkara 3: diberi pelindungan
·
Perkara 6: hak untuk hidup
·
Perkara 13: kebebasan bersuara
·
Perkara 19: diberi peruntukan undang-undang
·
Perkara 23: menikmati kehidupan
·
Perkara 28:Hak pendidikan
·
Perkara 29: halatuju pendidikan
·
Perkara 30: hak dalam komuniti
·
Perkara 32: dilindungi dari segi
ekonomi
·
Perkara 34: tiada eksploitasi
10) Hak kanak-kanak:Seksyen 17
·
Dilindungi dari segi fizikal
·
Tiada penganiayaan
·
Pergaulan yang sihat
·
Hak kesihatan
·
Kemudahan bekalan makanan
·
Elak penderaan emosi
No comments:
Post a Comment